De Maserati Ghibli is een trilogie, die tot tweemaal toe met een open einde heeft afgesloten. De derde, en dus tot nu toe de laatste, in de reeks werd pas in 2013 voorgesteld en wordt vandaag nog geproduceerd. Zijn twee gelijknamige voorgangers werden respectievelijk van 1967 tot 1973 en van 1992 tot 1998 gebouwd. De wereld maakte voor het eerst kennis met de Ghibli in 1966, op het autosalon van Turijn. Zoals Maserati erom bekendstaat was het opnieuw een combinatie van een erg krachtige motor en een terdege uitgesloofd interieur dat veel autoliefhebbers het er haast niet droog bij houden.
De eerste Ghibli wordt verkocht onder de modelnaam AM115. Het is een tweezitter die is ontworpen door de doorwinterde allesontwerper Giorgetto Giugiaro. Hij ontwierp de wagen aerodynamisch en de vorm doet denken aan een haai. Opvallend zijn de klapkoplampen, die nog ver vóór hun tijd kwamen, innovatief. Het interieur is Italiaans, daarmee is veel gezegd: hypermodieus is synoniem. Onder de motorkap ligt een overweldigend krachtige 4,9 liter V8-motor die liefst 306 pk produceert.
Na zes jaar Ghibli beslist Maserati te stoppen met de productie. In de jaren ‘90 blikt Maserati melancholisch terug naar wat toch wel Maserati-typische wagen was, die Ghibli. Ze beslissen er nieuw leven in te blazen. Gebaseerd op de voorganger Biturbo beslist men een nieuw Ghibli-succes te injecteren in de markt. In 1992 maakt de wereld kennis met een tweede uitvoering, luisterend naar de modelcode AM336. Opnieuw op het autosalon in Turijn wordt hij voorgesteld. Ditmaal had Marcello Gandini het genoegen de wagen te ontwerpen, opnieuw een door de wol geverfde ontwerper die wist van aanpakken. Vanaf 1992 worden de grotere en nieuwe, op de Biturbo gebaseerde Ghibli’s een V6-motor ingelijfd, die aanzienlijk kleiner was, 2,0 liter, en zo inspeelde op de marktvraag. Een grotere 2,8L-motor wordt ontworpen voor extra-Europese markten. Ondanks het feit dat de motor kleiner was moest hij niet onderdoen. De 302 pk trekt de wagen in minder dan zes seconden naar 100 kilometer per uur. Van de wagen worden in totaal ongeveer 2.500 exemplaren gebouwd. De productie wordt stopgezet in 1998.
Het Ghibli-verhaal lijkt commercieel te aantrekkelijk. Dat vindt Maserati ook, daarom beslist men in 2013 om er een trilogie van te maken. Op het autosalon in Shanghai stelt Maserati de M157 voor, opnieuw een Ghibli, opnieuw wauw. Ook deze Ghibli is eigentijds ontwerpen, volgens de kenmerkende Maserati-stijl. Onder de motorkap ligt telkens eentje uit een scala aan motoren: 3,0L biturbo V6-motor, een 3,8L V8-dieselmotor of een monoturbo 3,0L V6-motor. De motor wordt bediend door een automatische achttraps versnellingsbak. De M157 wordt nu, op het moment van schrijven, gedurende een decennium gemaakt en Maserati lijkt niet van plan om deze Ghibli te discontinueren.
Maserati Ghibli Cup
De Maserati Ghibli Cup is een erg zeldzame uitvoering van de Ghibli. In totaal zijn, volgens Maserati, slechts 60 exemplaren vervaardigd. De Ghibli Cup is een afgeleide van de niet-straatlegale raceversie van de Ghibli. Hij wordt voorgesteld in 1995 op het autosalon in Bologna en bij zijn voorstelling was hij de krachtigste personenwagen, in zijn categorie, ter wereld. De zescilinder onder de motorkap produceert 330 pk, 350 nM en bereikt een topsnelheid van 270 kilometer per uur.
De wagen is lager opgehangen dan de reguliere Ghibli, en voorin was de wagen voorzien van Brembo-remklauwen die zich schuilhouden achter Speedline-vijfspaaksvelgen die doen vermoeden dat deze wagen niet zomaar een sedan is. Het uiterlijk van de Ghibli Cup is, zoals vermeld, gebaseerd op dat van de Biturbo en heeft een hoog sedangehalte. Ghibli Cups zijn te herkennen aan de badge op de scharnierhoek van de deuren. Het interieur biedt het eclecticisme van sportiviteit en luxe.
Van de Ghibli Cup zijn slechts zestig exemplaren gebouwd, wat hem vanzelfsprekend een erg gegeerde wagen maakt bij liefhebbers. Een waar collector’s item.
Technische gegevens:
Carrosserie
Mechaniek