Prachtig gerestaureerde BMW Isetta van 1959 met origineel 4800 km. De historiek is bekend. Na sinds 1978 'abgemeldet' (uit het verkeer gehaald in Duitsland) te zijn werd deze wagen in de tweede helft 2007 door zijn huidige eigenaar toevertrouwd aan een professioneel restaurateur. Alles werd vernieuwd, de motor werd nagezien want gezien de zeer lage km stand was hij bog lang niet aan revisie toe! De wagen is gekeurd, ingeschreven en werd in 2008 op regelmatige basis gebruikt. Een nieuw (non auto) project en hiermee gepaard gaande tijdsgebrek dwingt de eigenaar afscheid te nemen van dit juweeltje. Ongetwijfeld een uniek aanbod in Belgie en redelijk geprijsd in vergelijking met de staat, de investering en de prijzen op de Europese markt. Bovendien is het een zekere investering en een prachtig hebbeding dat overal wel een plaatsje vindt! (garage, living, toonzaal, kunstgallerij,...) ps ontbrekende wielschijven en motorkapslotje zullen worden meegeleverd, stukken zijn immers nog vrij vlot te verkrijgen (in D.) Een deel van de foto's van de restauratie kan U hier downloaden http://www.oldtimerfarm.be/isetta.zip
Historiek van te model
BMW werd in oktober 1913 opgericht door Karl Friedrich Rapp. De productie van wagens startte in 1928 toen de constructeur Eisenach A.G. overnam. Deze onderneming vervaardigde de Dixi, een in licentie geconstrueerde Austin Seven. Zodoende werd in maart 1929 de eerst echte BMW automobiel voorgesteld: de BMW 3/15. In de jaren '30 wordt het bekend met sportieve roadsters en berlines.
Na WOII komt BMW in een moeilijke periode terecht. Het lanceerde immers de luxueuze en kostbare 501 & 502, terwijl de vraag naar dergelijke wagens erg klein was. BMW besluit het over een andere boeg te gooien en gaat zich toespitsen op het segment van kleine, goedkopere miniwagentjes.
In Italië had de constructeur ISO al een dergelijk type wagen onder de naam 'Isetta'. Om de ontwikkelingskosten te drukken en omdat BMW weinig tijd had, ondertekende de constructeur een contract met ISO. Het zou de Isetta in licentie gaan vervaardigen, maar dan gewijzigd met o.a. een BMW R-25 krachtbron. Eveneens had de BMW Isetta vrijstaande koplampen en richtingaanwijzers. De stuurkolom verplaatste zich naargelang de stand van het portier. De uiteindelijke versie zou in 1955 geïntroduceerd worden onder de naam 'BMW Isetta 250'.
In 1956 werd het bestaande aanbod uitgebreid met de Isetta 300. Technisch had dit type een 298 CC grote krachtbron i.p.v. van 245 CC bij de 250. De Isetta 300 kenmerkte zich door de schuiframen, die eveneens werden ingebouwd bij de 250-versie. 1959 is het jaar dat BMW de Isetta onder handen nam. Het koetswerk had een chroomstrip onder de ramen en een nieuw verlichtingsornament voor de nummerplaat. De welvaart vergrootte echter en zodoende verminderde de vraag naar dergelijke kleine wagentjes. Uiteindelijk beëindigde BMW de productie van de Isetta 300 in 1962.
De transmissie van de BMW Isetta was een manuele versnellingsbak met 4 verhoudingen (+achteruit). Die werd gekoppeld aan een 250 CC 1-cilinder viertakt krachtbron. De BMW Isetta werd vervaardigd van 1956 t.e.m. 1962. In die periode verlieten er 25.697 exemplaren (inclusief exportvarianten) de onderneming.