NL - FR - EN - DE - IT

Geopend van dinsdag tot en met zaterdag van 10u tot 17u. Gesloten op zon-en feestdagen.

Maandag op afspraak. 

   

Wij zijn gesloten van 24 december tot en met 1 januari.

Mini 40 th Anniversary MPI Grey Open Roof

verkocht
Mini  40 th Anniversary MPI Grey Open Roof  (1999)

Referentie ch.
Merk Mini
Model 40 th Anniversary MPI Grey Open Roof
Type berline
Bouwjaar 1999
KM 62998
Cilinderinhoud 1275
Versnellingen manueel
Stuur links gestuurd
Beschrijving. CG Française , zeer zeldzame originele 40th anniversary ,MPI , eerste Lak , alle gewoonlijk Opties (Leder , carrosserie verbreding , houten dashboard, airbag, alarm, verstraler, logo's, van de speciale serie, brede lichtmetalen wielen , witte wijzerplaat) deze is voorzien van een elektrische open dak. Geschiedenis van de mini. Mini is de naam van een bekende kleine auto die tussen 1959 en 2000 werd geproduceerd. Het was een revolutionaire en karakter volle kleine auto die voor de British Motor Corporation (BMC) was ontworpen door Alec Issigonis (1906-1988) en die gemaakt werd in Birmingham. Dit was de eerste auto ter wereld met een dwarfs geplaatste motor en voorwielaandrijving, een concept dat tegenwoordig veelvuldig wordt toegepast. In 2001 presenteerde BMW, dat inmiddels eigenaar was van de merkenrecht, een nieuwe MINI ("new MINI"). In 2007 kwam een opvolger van de New MINI op de markt, dit keer ook met een Stationwagon-uitvoering met karakteristieke dubbele achterdeuren, die de naam Clubman heeft gekregen. Eind jaren vijftig had Leonard Lord, president directeur van British Motor Corporation (BMC) de visie dat de markt behoefte had aan een nieuwe soort auto, klein van buiten en groot van binnen. In 1957 werd Alec Issigonis, die eerder faam vergaarde met de Morris Minor, aangesteld om een prototype te ontwikkelen van een auto voor vier personen, met een bestaande motor van BMC, die kleiner was dan de huidige auto’s uit de BMC bedrijven. In juli 1958 nodigde Alec Issigonis zijn opdrachtgever uit om een proefrit te maken in een van de twee prototypes. Leonard Lord werd verrast door de combinatie van snelheid en weggedrag en gaf direct het groene licht voor voortzetting van het project. De volgende stap was het opleveren van een productieversie; hiervoor kreeg men 12 maanden. Austin en Morris, de merken die in 1952 samen BMC hadden opgericht, brachten ieder onder eigen naam in augustus 1959 een model op de markt: de Austin Seven en de Morris Mini Minor. Productiefaciliteiten werden opgezet in Longbridge (Austin-fabriek) en Cowley (Morris-fabriek), waar in juni 1959 ongeveer 100 auto’s per week van de band rolden. Een belangrijke naam in de geschiedenis van de Mini is die van John Cooper. Hij had veel ervaring met het opvoeren van de motor die in de Mini gebruikt werd doordat hij dezelfde krachtbron gebruikte in zijn racewagens. Door het toepassen van een dergelijke opgevoerde motor in de Mini was de Mini Cooper geboren. De Austin Mini Cooper en de Morris Mini Cooper verschenen in 1961. De Mini kreeg in 1967 zijn eigen merknaam: Mini. De auto werd na het laten vallen van de Morris en Austin merknamen verkocht als Rover. Vanaf de jaren 2000 (2001), de MINI One, Cooper of Cooper S, zoals geïntroduceerd door het Duitse BMW, is een volledig nieuw ontworpen auto, die eigenlijk niets van doen heeft met de oude. De nieuwe MINI is aan alle kanten gegroeid en gemoderniseerd. Wel heeft de nieuwe auto een goede wegligging. De Mini is verregaand aan de eigen smaak van de gebruiker aan te passen met allerlei kleuren, spiegels, vlaggen en lampen zodat men bijna nooit twee identieke exemplaren ziet. Technische gegevens Carrosserie Lengte (cm) : 305 Breedte (cm) : 144 Hoogte (cm) : 134 Wielbasis (cm) : 203 Gewicht (kg) : 690 Mechaniek Motor : 4 cilinder in lijn 1275 cc, vooraan Kleppen : 8 Benzine systeem : injectie Versnellingsbak : manuele met vier trappen Overbrenging : aan de voorwielen Maximum vermogen : 63 pk (46 kW) bij 5550 t/m Maximum koppel : 95 Nm bij 3000 t/m Topsnelheid : 160 km/h
Lees meer