De Citroën SM was het topmodel van de Franse firma Citroën in de jaren zeventig. SM staat nergens voor hoewel sommige bronnen zeggen dat het staat voor Sa Majesté, wat hare majesteit betekent en anderen weer "sport maserati". In 1961 ging bij Citroën 'Project S' van start, met als doel op basis van de DS een luxe auto met revolutionaire prestaties zoals een topsnelheid van meer dan 180 km/h en ver doorgevoerde technische verfijningen te ontwikkelen. De eerste contacten met het Italiaanse Maserati, voor de ontwikkelingen van een nieuw motorblok, volgden twee jaar later. In 1968 nam Citroën de Italiaanse firma over, met als doel de krachtige V6-motor van Maserati te gebruiken voor de SM.
De vormgeving van de SM is van het hoofd van de designafdeling van Citroën, Robert Opron. Het technisch ontwerp is het werk van een groep technici, onder leiding van Jacques Né. Kenmerkend voor hun werk waren enkele 'traditionele' Citroën-eigenschappen, zoals de koplampen die meedraaiden met de voorwielen en nieuwigheden zoals de snelheidsafhankelijke stuurbekrachtiging (DIRAVI). Traditioneel Citroën was ook het ovale stuurwiel, dat uitgevoerd was met slechts één spaak. De Maserati-motor was een V6 in 2.7 of 3.0 liter uitvoering, met drie dubbele Weber-carburateurs of een Bosch D-Jetronic injectiesysteem. De 3.0 liter-uitvoering werd gemaakt voor de Amerikaanse markt, waarvoor men ook begonnen was de handgeschakelde vijfversnellingsbak te vervangen door een drietrapsautomaat. De topsnelheid lag op 228 km/uur voor SM's met een handgeschakelde bak. Zoals gebruikelijk had de SM ook voorwielaandrijving, en was de versnellingsbak voor de motor geplaatst.
De DIRAVI-besturing werd gekenmerkt door een automatische terugloop (als men het stuur losliet, draaide dit terug in de rechtuitstand). Dit effect werd bekrachtigd zodat vanaf 65 km/u het stuurwiel merkbaar zwaarder draaide, en bij hogere snelheid de auto een goede rechtuit stabiliteit vertoonde. Ook was de besturing uiterst direct; tussen de maximale uitslag naar links en rechts zaten slechts twee omwentelingen.
Uiteraard waren ook deze voertuigen voorzien van het zo kenmerkende hydropneumatische veersysteem met een constante wagenhoogte en een lastafhankelijke remdruk.
Op de Autosalon van Genève in maart 1970 kon het publiek eindelijk kennismaken met het nieuwe vlaggenschip van Citroën. Toen de auto in augustus dat jaar bij de Franse dealers stond, was het daar een drukte vanjewelste.
Technische gegevens.
Carrosserie. Lengte/breedte/hoogte/wielbasis (cm) : 489/184/132/295; gewicht : 1500 kg.
Motor. 6 cilinder in lijn 2670 cc, voorin, 12 kleppen, injectie, manuele versnellingsbak met vijf trappen, overbrenging aan de voorwielen. Maximum vermogen : 180 pk bij 5500 t/m; 232 Nm bij 4000 t/m. Topsnelheid : 229 km/h; 0 – 100 in 8,9 sec.
Lees meer