NL - FR - EN - DE - IT

Geopend van dinsdag tot en met zaterdag van 10u tot 17u. Gesloten op zon-en feestdagen.

Maandag op afspraak. 

   

Wij zijn gesloten van 24 december tot en met 1 januari.

Land Rover Serie 2A

verkocht
Land Rover Serie 2A  (1964)

Referentie ch.121B
Merk Land Rover
Model Serie 2A
Type berline
Bouwjaar 1964
KM 83253 miles
Cilinderinhoud 2286
Versnellingen manueel
Stuur rechts gestuurd

(uit Wikipedia, de vrije encyclopedia) De Land Rover is op de Amerikaanse Willys Jeep na het oudste terreinwagenmerk ter wereld. De wagen ontleent zijn naam aan de verwachting dat hij veel op het land gebruikt zou worden. Zo droeg de eerste brochure die werd uitgegeven nog voordat de auto in productie was de titel "The Land Rover for the farmer, the countryman and general industrial use".
De Land Rover wordt al sinds 1948 gebouwd. De productie startte in Engeland, maar al snel werden Land Rovers in licentie gebouwd in onder meer Australië, Spanje, België en Duitsland. Dit kwam doordat deze landen grote partijen terreinwagens nodig hadden voor onder andere het leger en de politie. In Spanje werden de Land Rovers door Santana Motor S.A. (in licentie) gebouwd, in België door Minerva en in Duitsland door Tempo.
De Roverfabriek, die in 1947 werd gerund door twee broers, Maurice en Spencer Wilks, had na de oorlog overcapaciteit, omdat er jarenlang voornamelijk militaire goederen geproduceerd werden. In 1948 bouwden de broers de fabriek opnieuw op. Ze maakten een auto die op meer gebieden kon worden gebruikt dan de Willys Jeep. Hiervoor haalden ze hun oude Willys Jeep uit elkaar en bouwden met nieuwe en verbeterde onderdelen hun eigen terreinwagen: de Land Rover. De allereerste Land Rovers leken daardoor technisch nog veel op de Willys Jeep.
De Land Rover werd aanvankelijk geproduceerd door Rover. In 1967 werd Rover een onderdeel van Leyland Motors Ltd, later British Leyland (BL). In 1975 werd Land Rover een afzonderlijke werkmaatschappij binnen BL. De Rover Group werd in 1986 een onderdeel van British Aerospace, en werd in 1994 overgenomen door BMW dat Land Rover afsplitste en in 2000 verkocht aan de Ford Motor Company. Deze laatste verkocht het merk in april 2008 aan het Indiase Tata Motors.
De eerste Land Rover werd op 30 april 1948 aan het publiek gepresenteerd tijdens de Amsterdam international motor show (tegenwoordig de AutoRAI). Destijds was er slechts een model, dat pas achteraf - namelijk vanaf de introductie van de series II op 30 april 1958 - aangeduid werd als Series I. Aan de wielbasis van 80 inch die voor dit type gold is de latere gewoonte ontleend om Land Rovers aan te duiden met benamingen als 80", 86", 88" en 109".
De Series IIA werd geïntroduceerd in september 1961. Het ging om een kleine wijziging, namelijk de vergroting van de 2,0 liter dieselmotor naar 2286 cc. Een series II en IIa zijn op het oog dan ook vrijwel niet te onderscheiden.
Bij de eerste types Land Rovers (series I,II en IIA) zitten de koplampen tussen de spatborden. Na circa 1968 kwam daar verandering in. De koplampen werden afhankelijk van de markt waar de auto voor bestemd was soms verplaatst naar de spatborden. Vanaf begin 1968 vereisten aangepaste wetten voor zowel de Nederlandse als de Amerikaanse markt een minimumafstand tussen de koplampen die in de oude positie niet te realiseren viel. Zo ontstond in 1968 voor deze markten een tussenmodel waarbij als tijdelijke maatregel om aan de eisen van die markten te voldoen de bolle koplampen vlak in de voorschermen gemonteerd werden. Het model dankt hieraan zijn naam "bugeye" of "transitional SIIa". Om de oude positie van de koplampen te maskeren, kreeg dit model een eigen grillepaneel en grille.
Met de introductie van het type "late IIa" in1969 kreeg de auto weer ongeacht het land van bestemming hetzelfde uiterlijk, namelijk met de koplampen in de spatborden. Met deze wijziging kreeg de auto weer een nieuw type grille; een metalen raster in de vorm van een plusteken.
De Land Rover is op de Amerikaanse Willys Jeep na het oudste terreinwagenmerk ter wereld. De wagen ontleent zijn naam aan de verwachting dat hij veel op het land gebruikt zou worden. Zo droeg de eerste brochure die werd uitgegeven nog voordat de auto in productie was de titel "The Land Rover for the farmer, the countryman and general industrial use".
De Land Rover wordt al sinds 1948 gebouwd. De productie startte in Engeland, maar al snel werden Land Rovers in licentie gebouwd in onder meer Australië, Spanje, België en Duitsland. Dit kwam doordat deze landen grote partijen terreinwagens nodig hadden voor onder andere het leger en de politie. In Spanje werden de Land Rovers door Santana Motor S.A. (in licentie) gebouwd, in België door Minerva en in Duitsland door Tempo.
De Roverfabriek, die in 1947 werd gerund door twee broers, Maurice en Spencer Wilks, had na de oorlog overcapaciteit, omdat er jarenlang voornamelijk militaire goederen geproduceerd werden. In 1948 bouwden de broers de fabriek opnieuw op. Ze maakten een auto die op meer gebieden kon worden gebruikt dan de Willys Jeep. Hiervoor haalden ze hun oude Willys Jeep uit elkaar en bouwden met nieuwe en verbeterde onderdelen hun eigen terreinwagen: de Land Rover. De allereerste Land Rovers leken daardoor technisch nog veel op de Willys Jeep.
De Land Rover werd aanvankelijk geproduceerd door Rover. In 1967 werd Rover een onderdeel van Leyland Motors Ltd, later British Leyland (BL). In 1975 werd Land Rover een afzonderlijke werkmaatschappij binnen BL. De Rover Group werd in 1986 een onderdeel van British Aerospace, en werd in 1994 overgenomen door BMW dat Land Rover afsplitste en in 2000 verkocht aan de Ford Motor Company. Deze laatste verkocht het merk in april 2008 aan het Indiase Tata Motors. De eerste Land Rover werd op 30 april 1948 aan het publiek gepresenteerd tijdens de Amsterdam international motor show (tegenwoordig de AutoRAI). Destijds was er slechts een model, dat pas achteraf - namelijk vanaf de introductie van de series II op 30 april 1958 - aangeduid werd als Series I. Aan de wielbasis van 80 inch die voor dit type gold is de latere gewoonte ontleend om Land Rovers aan te duiden met benamingen als 80", 86", 88" en 109". De Series IIA werd geïntroduceerd in september 1961. Het ging om een kleine wijziging, namelijk de vergroting van de 2,0 liter dieselmotor naar 2286 cc. Een series II en IIa zijn op het oog dan ook vrijwel niet te onderscheiden. Bij de eerste types Land Rovers (series I,II en IIA) zitten de koplampen tussen de spatborden. Na circa 1968 kwam daar verandering in. De koplampen werden afhankelijk van de markt waar de auto voor bestemd was soms verplaatst naar de spatborden. Vanaf begin 1968 vereisten aangepaste wetten voor zowel de Nederlandse als de Amerikaanse markt een minimumafstand tussen de koplampen die in de oude positie niet te realiseren viel.
Zo ontstond in 1968 voor deze markten een tussenmodel waarbij als tijdelijke maatregel om aan de eisen van die markten te voldoen de bolle koplampen vlak in de voorschermen gemonteerd werden. Het model dankt hieraan zijn naam "bugeye" of "transitional SIIa". Om de oude positie van de koplampen te maskeren, kreeg dit model een eigen grillepaneel en grille.
Techische gegevens.
Carrosserie. Lengte/breedte/hoogte/wiezlbasis (cm) : 445/168/205/276; gewicht : 1430 kg.
Motor. 4 cilinder in-lijn 2286 cc, voorin, manuele versneelingsbak met vier trappen, overbrenging op de achterwielen. Maximum vermogen : 62 pk (46 kw) bij 4000 t/m; koppel : 157 Nm bij 2500 t/m. topsnelheid : 105 km/h.

Lees meer