Geopend van dinsdag tot en met zaterdag van 10u tot 17u. Gesloten op zon-en feestdagen.
Maandag op afspraak.
Aarzel niet om ons te contacteren via e-mail: info@oldtimerfarm.be of bel het nummer +32 472 40 13 38
Inspectierapport op dropbox : Klik hier
De Volvo Amazon werd voorgesteld in 1956 en moest de iets naaktere Volvo PV444 opvolgen, wat pas na een transitieperiode gebeurde. De Amazon was de belichaming van het hand-in-handduo veiligheid en sportiviteit. Omdat het volk deze Volvo wel kon smaken wordt in grote oplage geproduceerd tot 1970 en door de jaren heen worden verschillende varianten op de markt gebracht.
In 1950 komt Jan Wilsgaard aan het roer van de ontwerpafdeling bij Volvo. Amper twintig jaar oud en erg ambitieus. Hij krijgt de taak in de schoot geworpen om een sportievere (althans volgens Zweedse fiftiesstandaarden), luxueuzere en veiligere opvolger voor de Volvo PV444 te ontwerpen. Na het toepassen van ‘trial and error’ leert de onervaren ontwerper uit fouten in prototypen en verwerft hij inzicht, met de Amazon als eindresultaat. De Volvo Amazon wordt in 1956 aan het publiek voorgesteld: een gestroomlijnde vierdeurs sedan met versie-afhankelijk 60 of 76 pk en een 1,6L-motor, die later groter en krachtiger werd. Het uiterlijk heeft Italiaans en Amerikaans aanvoelende accenten, doch gezien de ingelijfde veiligheidsvoorzieningen ligt het er vingerdik op: deze wagen is Zweeds.
Initieel was de Amazon de bedoelde opvolger voor de PV444. Omdat de Amazon te duur en te luxueus werd bevonden door het grote publiek koos Volvo ervoor om een transitievariant op de markt te brengen. Die transitievariant kreeg de naam PV544 en werd tot 1965 parallel geproduceerd met de Amazon.
Wilsgaard dacht terdege vooruitstrevend en dat bracht een aantal efficiënte oplossingen met zich mee. De wagen was standaard voorzien van een verwarmingssysteem, om de Zweedse kou een hak te zetten werd motorwarmte gebruikt om de passagiers warm te houden. Om de veiligheid naar nieuwe niveaus te tillen was de wagen voorzien van een driepuntsgordel, wat in die tijd ongezien was, veel aandacht trok en vandaag nog bij zo goed als elke personenwagen wordt gebruikt. Daarnaast was de wagen ook aerodynamisch en gestroomlijnd ontworpen, dat is geen toeval, Volvo had als doel de wagen zo zuinig en performant mogelijk te maken.
Door de jaren heen komen verschillende varianten op de markt die aan verbeteringen of wijzigingen werden onderworpen. Aan de wagen wordt ook gerefereerd met de modelcode P120. Onder die modelcode worden de verschillende varianten die door de jaren heen op de markt kwamen onderscheiden. In 1962 komt van de Amazon een stationwagenvariant op de markt onder de naam Amazon Kombi of P220 en een tweedeurs coach met als referentie P130.
Volvo P130
De Volvo P130 is de tweedeurs coachuitvoering van de Volvo Amazon die werd geproduceerd van 1962 tot 1970. In totaal werden negen verschillende continue varianten uitgebracht die telkens geringe, of minder geringe, veranderingen ondergingen.
Van de Amazon tout court worden gedurende acht productiejaren 359.917 modellen geproduceerd, waardoor kan gesteld worden dat deze klassevolle veelzijdige wagen een succes was. De vooruitstrevende veiligheidsvoorzieningen en de typische Volvo-look van het eerste uur maken van deze wagen een erg gegeerde oldtimer.
Technische gegevens:
Carrosserie
Mechaniek