Deze wagen is net binnen bij Oldtimerfarm te Aalter, wij zijn gespecialiseerd in verkoop in opdracht van collectiewagens en zijn dan ook fier U deze auto te mogen aanbieden. In afwachting kunt U steeds naar de zeer uitgebreide fotoreportage kijken op onze site en voor meer info contact opnemen met Xavier of Olivier op 0032 472 401 338.
Samenvatting:
Zeldzame versie vand e bekende MG Midget, het kleine (aantrekkelijkere) broertje van de MG B. Niettegenstaande de latere modellen niet zo’n hoge collectiewaarde hebben wordt deze MK2 toch als een uitzondering beschouwd. Uiterst licht en vinnig (1100cc, 2 carbu’s) is dit een leuk cabrioletje dat echter ook geen schrik heeft van het zwaardere werk (lange en verre ritten)
Deze wagen werd oorspronkelijk body off gerestaureerd zo’n 20 jaar geleden (fotoreportage beschikbaar). In de volgende jaren werd hij door zijn eigenaar liefhebben maniakaal onderhouden (volledige onderhoudshistoriek ter inzage) en voortdurend ingezet voor (soms verre) ritten. Hij was dan ook jarelijks dagelijks gekeurd. De rode kleur was na 20 jaar terug aan een opfrisbeurt toe en de kas had wat gebruiksschade. De wagen werd dus opnieuw geschilderd en presenteert nu erg mooi. Voeg daaraan toe het zeer doorgedreven recente onderhoud en je hebt een super betrouwbare en toffe cabriolet waar verder geen kosten aan te voorzien zijn. Een zeldzame aanbieding voor de kenner die onmiddellijk van zijn wagen wil genieten.
Historiek van het model
MG, opgericht in 1924, focuste zich al vanaf het begin op kleine sportieve wagentjes zoals de T-serie. In de jaren ’60 groeide de bekendheid van MG verder met de legendarische MG MGB. Kopers die de B te groot vonden, konden ten rade gaan bij de Midget-serie. De MkI Midget introduceerde MG in 1961. In 1964 deed zijn opvolger, de Midget MkII, zijn intrede.
De Midget MkII werd gelijktijdig met de Sprite MkIII geïntroduceerd. De wagen behield de 1.1 l van de Midget MkI en de Sprite MkII, maar de krachbron had een groter vermogen. Het ontwerp bleef grotendeels hetzelfde. Toch zijn er wijzigingen te bemerken. De portieren hadden vanaf nu externe handgrepen en veiligheidssloten. MG paste opdraaibare raampjes en een grotere voorruit toe. In het interieur werd er een ander dashboard ingebouwd. Om de wagen bestuurbaarder te maken, bouwde MG een nieuwe achterophanging in met semi-elliptische veren. Uiteindelijk werd de Midget MkII in 1966 opgevolgd door de MkIII.
De wijzigingen hadden echter weinig invloed op het karakter van de MG Midget: het bleef een sportief, leuk wagentje met een beperkte lengte van amper 3.5 m. Dit had als gevolg dat er maar 2 personen konden plaatsnemen in de MG Midget. Die genoten dan wel de kwaliteiten van de wagen.
Qua overbrenging werd de 1966 MG Midget MkII uitgerust met een manuele 4-versnellingsbak. Die werd verbonden met een 1098 CC BMC A-series ‘4-cilinder-in-lijn’. De krachtbron leverde 59 pk. De wagen kon hiermee een topsnelheid bereiken van 145 à 150 km/h. De MG Midget MkII werd geproduceerd van 1964 t.e.m. 1966. In die periode zijn er 26.601 exemplaren vervaardigd.
Technische gegevens.
Carrosserie : lengte/breedte/hoogte (cm) : 350/135/116; wielbasis: 203 cm; gewicht : 715 kilos. Motor : vier-cylinder 1098 cc, één carburator, manuele 4-pak, achterwielen bedrijving; vermogen : 59 pk bi 5750 t/m: topsnelhei : 150 km/u.