Peugeot 205 GTI 1900 30/08/1989 114pk Franse papieren : CG +CT + dossier Facturen. 136000 originele km’s. Recent voor bijna 5000€ terug op punt gezet met o.a. compleet vernieuwde motor. Semi –leder sport interieur. Geen ongeval gehad , recht en netjes. Nu moeilijk te vinden , binnenkort onmogelijk. Restauratiekost weegt nog altijd niet op tegen de waarde van het model. Ideaal om zuinig van te genieten of weg te zetten voor later. (uit Wikipedia, de vrije encyclopedie) Peugeot 205 is een auto van het Franse merk Peugeot. De Peugeot 205 mag met recht de redder van Peugeot genoemd worden. In de jaren zeventig nam Peugeot Citroën en Chrysler France over, die beide op de rand van de afgrond stonden. Chrysler voerde op dat moment de merken Simca en Sunbeam en Peugeot besloot deze merken samen te voegen in Talbot. Toch bleef Talbot een verliesgevend onderdeel van het bedrijf. Dat bracht Peugeot zelf begin jaren tachtig in de financiële problemen. Het merk had zelf alleen het stadsautootje Peugeot 104 en de wat luxere modellen zoals de 305, de 505 en de 604. Peugeot besloot een auto te ontwikkelen die daartussen paste om te concurreren met goed verkopende auto's als de Volkswagen Golf en de Opel Kadett. De Peugeot 205 kwam in augustus 1983 op de markt als een vijfdeurs hatchback. Een jaar later volgde de driedeurs hatchback. Het model was 3,70 m lang en bood plaats aan 4 volwassenen en een kleine hoeveelheid bagage. Pininfarina ontwierp in 1984 een break op basis van de 205 die de naam 'Verve' meekreeg. Spijtig genoeg werd hij nooit in productie genomen. De motoren waren nieuw ontwikkeld en werden in 1982 al geïntroduceerd in de Citroën BX. Bij de introductie waren de volgende motoren leverbaar: 954 cm³, 1124 cm³, 1360 cm³ en de 1769 cm³ dieselmotor. In 1984 bracht Peugeot de 205 GTi op de markt, een 1580 cm³ injectiemotor met 115 pk. De GTi was alleen leverbaar als driedeurs. Als klap op de vuurpijl bracht Peugeot als homologatiemodel de 205 Turbo 16 Rally 4WD uit. Door veranderingen in het reglement bij de WRC verviel de klasse waarin Peugeot meedeed met dit model. Peugeot besloot toen de woestijnrally Parijs-Dakar te rijden met de auto. Tegenwoordig is de 205 Turbo 16 Rally 4WD een veel gezochte auto. In 1986 kwamen ook de 205 Automaat en de 205 Cabriolet op de markt. Deze laatste was leverbaar als 1.4 CJ of als 1.6 CTi en uiteindelijk ook als 1.9 CTi, die meer dan 120 pk In 1987 kwam de Peugeot 205 1.9 GTi op de markt, een 1905 cm³ motor met 130 pk. Dit sportieve model was zeer populair onder jeugdige autobezitters. De schone versie met katalysator bracht het tot 122 pk met een opmerkelijk veel lager maximum koppel (150 Nm bij 3.000 tpm ten opzichte van 170 Nm bij 4.500 tpm voor de 'vuile' versie) Eind 1987 kreeg de 205 zijn eerste facelift. Uiterlijk veranderden enkel de bumpers en het interieur kreeg een nieuw dashboard dat meer paste bij de andere modellen van Peugeot. In 1991 volgde een grotere facelift waarbij de richtingaanwijzers voor, de lichten achter, en de afwerking van de achterklep veranderd werden. Vanaf begin jaren negentig werd de 205 ook leverbaar als Turbodiesel. Halverwege de jaren negentig besloot Peugeot de 205 te vervangen door twee andere modellen: de Peugeot 106 en de Peugeot 306. Het model zou in de modeljaren '95 en '96 uitlopen in één uitvoering; de Sacré Numéro, een naam waarmee de cirkel terug naar de introductieslogan werd gesloten. De klanten bleven de 205 echter trouw, en Peugeot continueerde het model tot en met 1998, in de uitvoeringen Génération en Forever. In september 1998 viel dan uiteindelijk het doek voor de Peugeot 205 en werd het model vervangen door de Peugeot 206, dat ook een succesnummer zou worden. Technische gegevens. Carrosserie. Lengte/breedte/hoogte/wielbasis (cm) : 370/157/137/242; gewicht : 850 kg. Motor. 4 cilinder in lijn 1905 cc, voorin, 8 kleppen, injectie Bosch L-Tronic, manuele versnellingsbak met vijf trappen, overbrenging aan de voorwielen. Maximum vermogen : 130 pk bij 6000 t/m; koppel : 161 Nm bij 4750 t/m. topsnelheid : 198 km/h..
Lees meer