(uit Wikipedia, de vrije encyclopedie) De Porsche 928 is een auto die tussen 1977 en 1995 werd gefabriceerd door Porsche in Duitsland. In die periode was de 928 het meest prominente model van dit merk.
Toen Porsche deze voor zijn tijd zeer geavanceerde auto in 1977 op de markt bracht was het de bedoeling dat hij de beroemde Porsche 911 moest gaan opvolgen. De kopers dachten hier echter anders over, zij bleven de 911 in grote aantallen afnemen, en de 928 is nooit een groot succes geworden. Toch is dit model tot en met 1995 in productie gebleven en zijn er totaal zo'n 61.000 in Zuffenhausen geproduceerd. In Nederland staan er nu nog een kleine 600 op kenteken.
De 928 is een sportcoupé die op een bijzondere manier is opgebouwd. Voorin ligt een watergekoelde aluminium V8, de versnellingsbak ligt boven de achteras, dit wordt transaxle genoemd en zorgt voor een betere gewichtsverdeling. De achterwielophanging is zo gemaakt dat de achterwielen in snelle bochten licht meesturen. De motorkap, voorschermen en deuren zijn van aluminium. De carrosserie is geheel verzinkt, de voorkant, de achterkant en de dorpelafscherming zijn van kunststof. Een 928 roest dan ook niet. Verder is alles elektrisch of pneumatisch, zit er een automatische klimaatregeling met airco in, en is het gehele interieur in leer uitgevoerd. Dat het een technisch complex voertuig is blijkt uit de meer dan 1000 stekkerverbindingen en 3 kilometer elektrische bekabeling die in de auto zitten.
Vanaf modeljaar 1986 was het de eerste auto die standaard met ABS geleverd werd.
Technische gegevens. Carrosserie : lengte/breedte/hoogte/wielbasis (cm) : 445/183/128/250; gewicht : 1450 kilos.
Motor : V8 4664 cc, voorin, 16 kleppen, Bosch Fuel injectie, manuele versnellingsbak met vijf trappen, overbrenging op de achterwielen. Maximum vermogen : 299 pk bij 5900 t/m; koppel : 380 Nm bij 4500 t/m. Topsnelheid : 245 km/h; 0-100 km/h : 6,9 sec.