(uit Wikipedia, de vrije encyclopedie) De Mercedes-Benz W112 was een luxe personenauto uit 1961 in het hoge prijsklasse segment
Deze bouwgroep (W112) omvatte maar 1 type de 300SE, maar werd gebouwd als 4-deurs sedan, een verlengde 4-deurs sedan, een coupé (2-deurs versie) en een cabriolet. Alle modellen hadden standaard een luchtveringssysteem. De W112 was gebaseerd op de W111 modellen en had dezelfde carrosserie. De W112 werd in 1961 uitgebracht, 2 jaar na de W111. Tevens kwam in 1961 de kleinere W110 uit, die een kortere neussectie had. Zowel de W110 als de W111 en W112 maakten gebruik van de zogenoemde "Einheitskarosserie"; het koetswerk was hetzelfde en alle wagens hadden dezelfde binnenruimte en kofferbakruimte (Behalve de verlengde 300SE W112 die 10 cm langer was ten gunste van de beenruimte achterin).
De 300SE is korte tijd het topmodel geweest in het Mercedes-Benz leveringsprogramma. Na het stopzetten van de productie van de grote 300d limousine in 1961 tot de introductie van de Mercedes 600 in 1963. De auto was bijna drie keer zo duur als een W110 190c maar zag er voor een gemiddelde voorbijganger hetzelfde uit. Dit was direct een tekortkoming van de W112.
Om dit effect toch wat te verkleinen heeft Mercedes ruim extra chromen sierlijsten en strips aangebracht op de gehele wagen. Zo heeft de auto (uiterst kwetsbare) aluminium dorpelbekleding en lange sierlijsten over de zijcontouren. De ontluchting op de C-zuil had een extra chroomstrip waarop "300SE" was vermeld. Bij de latere modellen werd zelfs het typeplaatje met extra chroom omlijst om toch vooral duidelijk te maken dat het het topmodel betrof.
Verder beschikte de wagen over een, ten opzichte van de al niet karig bedeelde W111, zeer luxe interieur met veel houtwerk. Met name de brede houtlijsten onder de zijramen vallen op en een afwijkend, meer luxe stof- (geblokt in plaats van gestreept) of leerpatroon (met andere leerbanen en extra perforatie gelijk aan de coupemodellen). De lange uitvoering had tevens afwijkende deurpanelen en een gewijzigde C-zuil ontluchting die vreemd genoeg weer meer op het goedkoopste model leek; die van de 190c.
Gegevens. Carrosserie. Lengte/breedte/hoogte/wielbasis (cm) : 488/180/145/275; gewicht : 1520 kg.
Motor. 6 cilinder-in-lijn 2996 cc, voorin, automatische versnellingsbak met vier trappen, overbrenging op de achterwielen. Maximum vermogen : 160 pk bij 5500 t/m, maximum Koppel : 251 Nm bij 3800 t/m. Topsnelheid : 180 km/h.