Belgisch gelijkvormigheidsattest
(ut Wikipedia, de vrije encyclopdedie) onder meer koelkasten, auto's en bromfietsen bouwde. Het is opgericht door Ferdinando Innocenti.
Innocenti begon in 1960 met het in licentie bouwen van de Britse Austin A40. De auto had een conventionele, maar betrouwbare techniek. Op basis van de A40 liet Innocenti een door Ghia ontworpen Spider ontwikkelen, waarvan er een kleine 7600 stuks verkocht zijn.
De Innocenti IM3 (In feite een auto uit de BMC stal, die o.a. verkocht werd als Austin 1100) was de volgende auto. De betrouwbaarheid van dit model was niet zo goed en dit zorgde voor een tegenvallende verkoop. Ook ging het de Mini verkopen.
In 1966 overleed Ferdinando Innocenti en daarmee brak een moeilijke tijd aan voor het bedrijf. Het werd in 1972 onderdeel van British Leyland, in 1976 onderdeel van De Tomaso en in 1990 onderdeel van de FIAT-groep.
In 1974 werd de voorlopig laatste Innocenti voorgesteld, de op basis van de Mini gebouwde 90/120 serie, met een vrij hoekige carrosserie. De versie uitgerust met een Daihatsu 1-liter dieselmotor werd vrij succesvol in Italië. Sindsdien worden Zastava (Yugo) modellen in Italië verkocht als Innocenti.
Gegevens. Carrosserie. Lengte/breedte/hoogte/wielbasis (cm) : 305/144/135/204; gewicht : 735 kg.
Motor. 4 cilinder 1275 cc, dwars voorin, 8 kleppen 2 carbus SU, manuele versnellingsbak met vier trappen, overbrenging op de voorwielen. Maximum vermogen : 63 pk (46 Kw) bij 5700 t/m; maximum Koppel : 94 Nm bij 3900 t/m. topsnelheid : 160 km/h; 0-100 in 9,3 sec.