NL - FR - EN - DE - IT

Geopend van dinsdag tot en met zaterdag van 10u tot 17u. Gesloten op zon-en feestdagen.

Maandag op afspraak. 

  Bezoek ons op Techno Classica Essen / 3 april - 7 april 2024 !

  

Events - Oldtimerfarm

Aarzel niet om ons te contacteren via e-mail: info@oldtimerfarm.be of bel het nummer +32 472 40 13 38

Citroën LNA

verkocht
Citroën LNA    (1982)

Referentie ch.5660
Merk Citroën
Model LNA
Type berline
Bouwjaar 1982
KM 104531
Cilinderinhoud 652
Versnellingen manueel
Stuur links gestuurd

Belgische wagen Belgische papieren B GVA
(uit Wikipedia, de vrije encyclopedie) De Citroën LN was een kleine Citroën die geproduceerd werd van 1976 tot 1986.
De LN was het eerste product dat werd geproduceerd in samenwerking met Peugeot. De LN was gebaseerd op de Peugeot 104, die in 1974 werd gelanceerd. De auto was leverbaar met een 602 cc 2-cilindermotor.
Het model werd voor het "gemak" gemaakt omdat er afscheid van de 2CV moest worden genomen. De denkwijze erachter: goedkoop autootje (2CV-motor) met een bestaande carrosserie (Peugeot 104). Dit moest de genadeklap voor de Eend zijn. De geschiedenis leert anders, de 2CV heeft de LN en later de LNA gewoon overleefd. De techniek (onderstel en motoren) van de LN/LNA diende als basis voor de latere Visa.
De LN (de eerste versie) is een echte rariteit geworden. Anno 2009 waren er nog een kleine 20 LN(A)’s bekend in Nederland, waarvan 17 apk-goedgekeurd.
In 1978 werd de LN Athlétique (LNA) geïntroduceerd als opvolger van de LN. De LNA kreeg de 652cc-boxermotor uit de Citroën Visa ter vervanging van de 602cc, die toch wat te weinig vermogen leverde voor de 706 kilogram zware LN. De topsnelheid steeg daarmee van 120 naar een kleine 130 km/h.
De LN werd al snel na de introductie van de LNA van de markt gehaald, omdat de vraag drastisch was geminimaliseerd.
In 1982 kwam de eerste grote wijziging voor de LNA. In de eerste plaats kwam er een grotere, 1100cc watergekoelde viercilinder motor uit de Peugeot-stal, en werd het uiterlijk van de LNA aangepast. Zo werden de bumpers breder (er wordt wel gesteld dat deze van kunststof waren, dat is onjuist, ze zijn namelijk van metaal met kunststof hoekstukken) en werden de achterlichtunits met achteruitrijdlichten en mistlampen van de Peugeot 104 gemonteerd.
Door de komst van de 1100cc-motor nam de vraag naar LNA’s toe, en op de thuismarkt in Frankrijk en ook in Italië werd de LNA goed verkocht. Uiteindelijk zijn er 129.611 LN’s gebouwd (1976-1979) en 223.772 LNA’s (1978-1986).
De LNA werd tot juni 1984 in Nederland geleverd, en in 1983 en 1984 was de auto met veel extra’s af te leveren. De opties waren onder andere elektrische ramen, getint glas, een klokje, een rechter buitenspiegel en lichtmetalen velgen.
In Nederland is er ook nog een van de speciale uitvoeringen van de LNA geleverd, namelijk de Cannelle ("kaneel"), afgeleverd in een beige metallic lak met bruine accenten en een speciale striping. Er werden er slechts 2000 van gemaakt.
Technische gegevens.
Carrosserie. Lengte/breedte/hoogte/wielbasis (cm) : 339/152/137/223; gewicht : 710 kg.
Mechaniek. Motor 2 cilinders 652 cc, voorin, 4 kleppen, manuele versnellingsbak met vier trappen, overbrenging aan de voorwielen. Maximum vermogen : 36 pk (26 kW) bij 5500 t/m; koppel : 50 Nm bij 3500 t/m. Topsnelheid : 125 km/h

Lees meer